Pinsamt Skytte och pinsamt Svenska Dagbladet


Idag skriver Göran Skytte en kolumn i Svenska Dagbladet. En kolumn som blandas med fler frågor än svar och personliga påhopp på Mona Sahlin. Min enda kommentar kring detta skulle kunna vara pinsamt Skytte och pinsamt Svenska Dagbladet som publicerar den.

När jag läser vad Skytte skriver så andas den hat vilket väcker en stark olustkänsla hos mig. Jag tycker det är bra när olika åsikter står mot varandra, när diskussionerna går heta och tankar byts men det är inte bra när politiker, journalister, bloggare eller andra tyckare använder sig av denna typ av personangrepp. Den ton som Skytte använder i kolumnen kommer inte ens på tal i Haninges kommunfullmäktige så vad den gör på Svenska Dagbladets ledarsida undrar jag mest över.

Jag kan också ha mängder med synpunkter på hur den borgerliga regeringen hanterar krisen i Trollhättan och framtiden för svensk bilindustri. Jag kan till och med ha synpunkter på hur mitt egna parti, Socialdemokraterna, hanterar frågan men att använda personangrepp på det sätt som Göran Skytte gör är mig helt främmande. Jag tar gärna diskussionen, men då med ett bättre utgångsläge än denna kolumn.

Intressant?

Läs gärna vad Per Westberg, Kent Persson och Per Ankersjö skriver.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

  1. #1 by Per Westberg at 05.12.2009

    Hat är nog ordet. Det är otäckt.

  2. #2 by Britta Sethson at 05.12.2009

    Göran Skytte har alltid varit pinsam.

    Han var inte ens trovärdig på den tiden som han påstod sig vara kommunist.

  3. #3 by bob at 05.12.2009

    Göran Skytte har på ett träffande sätt beskrivit Mona Sahlins agerande och det är detta ni reagerar mot.
    Hennes pladdrande i SAAB affären a bottnar i total okunnighet samt ett försök att utnyttja oron hos dem som riskerar sina jobb för att fiska röster.

  4. #4 by Johan Ingerö at 05.12.2009

    Okej, så bemöt honom då. Vad, exakt, har Sahlin någonsin gjort för svensk bilindustri och vad i hennes bakgrund borgar för att hon begriper frågorna på den nivå man kan förvänta sig av en statsminister?

    Det är inte ”hat” att ställa berättigade frågor om kompetensen hos dem som vill styra över ett helt land, och dessutom lägga ytterligare makt i politikernas händer. Om Mona Sahlin inte pallar den typen av frågor har hon fel jobb.

    Herregud, den svenska politiken är redan löjligt snäll. Sluta gnälla!

  5. #5 by Robert at 05.12.2009

    Johan,
    jag tar gärna en sådan debatt men Skyttes inlägg förtjänar inte att vara utgångspunkt för en sådan diskussion.

    Hans frågor som ”Varför ser Mona Sahlin så belåten ut på alla bilder från krisens Trollhättan?”, ”varför ler hon så förnöjt? Varför plirar hon så illmarigt?” och påståenden som ”detta är politiskt pladder, barnkammarspråk”, ”Hennes belåtna mysande min …”

    Inte ens Du som en seriös och ambitiös bloggare kan ju tycka att detta är en seriös debattstil?

    Vänligen
    Robert

  6. #6 by Eva Olsson at 05.12.2009

    Jag svarade Skytte så här :)

    Ännu ett erbarmligt kåseri av Skytte
    Måtte denne mansgris bli slaktad i god tid innan jul av SvD. En mer okunnig, dum och självöverskattande journalist har jag aldrig läst. Han är förvuxen rent fysiskt, högröstad, dominant och gapig som få. Har besvärats av dessa hans egenskaper vid ett samtidigt besök vid en färjeterminal. Tack vet jag Mona. Med henne kan man tala. Hon brölar aldrig!

  7. #7 by Lelle at 05.12.2009

    jag tycker att du vanligtvis är en intressant sosse att läsa. Men nu måste du väl ha ramlat och slagit dig. Det är inte så att det är den rabiate Bengt Silfverstrand som har spökskrivit det här blogginlägget? Det är på hans nivå.
    Herregud, här har en könikör kommenterat socialdemokratiska arbetarepartiets ledare när hon gör en pinsam röstfiskarresa till Trollhättan.
    Han gör sitt jobb. Gör hon det?

  8. #8 by Peder at 05.12.2009

    Du skriver om hat. Jag skulle gärna höra en förklaring från Robert Noord om vad han ansåg om Ulvskogs uttalande om att hon jämförde Leijonborg med en våldtäktsman. Men Ulvskog ångrade ju sedan sitt uttalande och då kanske det inte räknas längre?

    Jag tror bara att du är sur över att Göran Skytte lyckades med kanske årets bästa kolumn i SvD.

  9. #9 by bob at 05.12.2009

    Mona Sahlin har helt på egen hand halverat Socialdemokraterna. Dessa patetiska inlägg där hon försvaras kommer endast från inställsamma fjäskare.
    Hennes agerande att besöka Trollhättan är rent löjeväckande

  10. #10 by fd sosse at 05.12.2009

    Det är sant som Skytte skriver, Mona står med sin belåtna äckliga min ala Göran Persson i Trollhättan. Hon gör inget. Men vad som än händer kommer hon att beskylla regeringen för att de inte gör sitt arbete. Nä om man vill ha en ledning som bryr sig om arbetarna finns det vara v idagsläget. Tom Kalle anka partiet ger ett mer seriöst intryck än S med Mona i spetsen.

  11. #11 by Robert at 05.12.2009

    Peder,
    Det kanske är dags för Göran Skytte att göra som Marita Ulvskog, att be om ursäkt?

    vänligen
    Robert

  12. #12 by Robert at 05.12.2009

    Lelle,
    Jag kommenterade inte Saab-händelserna, vare sig den borgerliga regeringen brist på agerande eller Socialdemokraternas agerande utan detta inlägg handlar om Göran Skyttes och Svenska Dagbladets dåliga omdöme.

    Jag diskuterar gärna SAAB men då med en bättre utgångspunkt än Göran Skyttes kolumn.

    Vänligen
    Robert

  13. #13 by Peder at 05.12.2009

    Robert, vad skall Göran Skytte be om ursäkt för?

    Det Marita gjorde är förtal, men menar du att Skytte också är skyldig till förtal eller är han bara ärlig?

  14. #14 by Robert at 05.12.2009

    Peder,
    Göran Skytte gör sig inte skyldig till förtal. Det har jag aldrig påstått. För egen del tycker jag hans inlägg är oseriöst och omdömeslöst. Inte ens i Haninges kommunfullmäktige är nivån på inläggen och debatten så låg som den nu kom att hamna på SvD:s ledarsida. Tycker knappast att varken Skytte eller SvD kan vara särskilt stolta idag.

    vänligen
    Robert

  15. #15 by Peder at 05.12.2009

    Du har nog helt rätt Robert. Allt kommer bli bättre när Mona tar över statsminister rollen 2010.

    http://grandmasterpeder.se/nya-socialdemokraterna_249.html

  16. #16 by bob at 05.12.2009

    Lelle nu har du tagit tillöverord som du borde bli åtalad för om du inte ber om ursäkt.Att endast antyda att någon normalbegåvad person skulle skriva sådant dravel som Silverstrand och en anna flitigt förekommande skånsk bloggare gör är en ytterst allvarlig förolämpning .
    Du kan gärna kalla Nord för fullblodsidiot eller liknande men att jämföra honom med någon av dessa är att skjuta över målet,

  17. #17 by Tord Oscarsson at 05.12.2009

    Oppositionen har i en mycket bekymmersam situation för svensk bilindustri ställt upp på att garantera samarebete för en långsiktig lösning. Samarbete över blockgränser har alltid varit vanlig när långsiktighet måste garanteras. Så skedde när Carl Bildt, Ingvar Carlsson och Mona Sahlin samarbetade för att lösa svåra problem 1993. Nu råder ett hat mot oppositionen som man får gå till totalitära stater för att finna motsvarighet till. De upplevs som ett hot mot makten. Vi som står upp för demokrati har ingen anledning att ducka. Vi ska gå ut till väljarna och berätta att valet jobb och välfärd men också att värna demokratin och allas lika värde.

  18. #18 by Lelle at 05.12.2009

    bob :
    Lelle nu har du tagit tillöverord som du borde bli åtalad för om du inte ber om ursäkt.Att endast antyda att någon normalbegåvad person skulle skriva sådant dravel som Silverstrand och en anna flitigt förekommande skånsk bloggare gör är en ytterst allvarlig förolämpning .
    Du kan gärna kalla Nord för fullblodsidiot eller liknande men att jämföra honom med någon av dessa är att skjuta över målet,

    OK, jag ber om ursäkt. Det var grovt. Alldeles för grovt.

  19. #19 by bob at 05.12.2009

    17 by Tord Oscarsson at 05.12.2009

    Oppositionens pastor Jansson har endast varit i Trollhättan och presenterat sitt enfaldiga dagispladder som är till intet förpliktigande och med enda avsikt att i framtiden kunna påstå att det var hon som räddade svensk bilindustri.
    Hon gör bäst i att stanna hemma på toaletten och läsa Fantomen som hon säger att hon brukar göra.

  20. #20 by Britta Sethson at 05.12.2009

    Men vem bryr sig om Göran Skytte?????

    Först lekte han kommunist när det var passande. Kanske för att de snyggaste brudarna var där. De som hörde honom prata politik på den tiden fattar fortfarande inte vad han menade. ´

    Sen när det var omodernt med vänster så gled han över till den andra sidan.

    Nu har husse sagt att han ska mosa Mona Sahlin. Ja då gör han det.

    En ynklig kappvändare är vad han är.

  21. #21 by Pappan at 05.12.2009

    Bäste Robert Noord,
    Nog för att Du låter trovärdig när du antyder att tonfallet i er kommunfullmäktige aldrig blir så … tja, lidelsefullt, som hos Skytte i SvD.

    Jag håller med om att det alltid är taffligt och nästan alltid kontraproduktivt att framhäva en opponents personliga brister och svagheter, snarare än bristerna och svagheterna i vederbörandes resonemang. Ad hominem är självmål (på svenska: vad Per säger om Pål säger mer om Per än om Pål).

    Men därmed inte sagt att din partiledare utstrålar den kompetens eller den ansvarskänsla som landets läge kräver av en regeringschef. Eller att något av det hon sade eller gjorde i Trollhättan var annat än ett uttryck för en typ av förvirrad förtvivlan som infinner sig när man känner, men ännu inte inser, att man missat ett tåg. Eller i detta fall ett paradigmskifte.

    Vad gäller Skytte: Han är som han är, vårtor och allt. Han låtsas inte fin. Han varken smickrar eller trugar. Han företräder ingen annan åsikt än sin egen. Kan man tycka illa om det? Hade han representerat ett parti, eller en maktsfär, så hade man velat ta honom i örat eller ge honom ett presentkort till en kurs med Magdalena Ribbing. Men som kolumnist… varför inte! Han sitter faktiskt inte i kommunfullmäktige och raljerar.

    Pappan

  22. #22 by Britta Sethson at 06.12.2009

    Det är inte det att Mona Sahlin inte utstrålar kompetens eller ansvarskänsla. Hon gör det på ett utmärkt sätt.

    Det är det att borgerliga media rapporterar och förvränger hennes ord och framträdanden så att den som inte personligen sett och hört henne kan tro att Skyttes beskrivning är sann. Skytte borde hålla sig till att diskutera gråstenar som han gjorde tidigare som VUF-are. Ingen begrep nått av hans svammel, men han sysslade inte med personangrepp i alla fall.

    Det värsta är att detta kommer att vara borgerlighetens valtaktik i den kommande valrörelsen. Försöka undvika att diskutera politiken och i stället syssla med smutskastning av Mona Sahlin.

  23. #23 by Anders Johansson at 06.12.2009

    Det är en otroligt typiskt förlegad mansuppfattning att tro att en kvinna måste älska bilindustrin eller varför inte kondomer isåfall för att känna sympatier med de människor som riskera jobben på SAAB. Kvinnor klarar sig utan både bilar och kondomer. Kolumnen talar sitt eget språk.

  24. #24 by Bosse Svensson at 06.12.2009

    Oj vad det är synd om sossarna nu igen! Inte första gången. Snarare regel än undantag. Alla har i alla tider hatat de stackars sossarna. Så fort man angriper socialdemokratin, så fort som sossarna blir svarslösa, så kallas det pr. automatik för hat. Hat. Hat. Ännu mera hat. Varenda eviga gång. Detta blir ganska tjatigt i längden. Har sossar verkligen inget annat att komma med? För det samma gäller aldrig när sossarna angriper sina meningsmotståndare. Aldrig någonsin. Naturligtvis inte. Har ni någonsin hört talas om att sossar självkritiskt pratar om hat mot sina motståndare? Nej, just det. Sossar säger bara sanningen hela tiden. Och man får ju inte vara taskig mot stackars Mona trots att hon kandiderar till landets högsta ämbete. Sossar kör liksom i en egen gräddfil. Stackars Olof Palme utsattes också regelbundet för hat, hat och ännu mera hat, har vi fått lära oss. Trots att han sannerligen inte skrädde orden mot sina motståndare och inte drog sig för att kalla dem både det ena och det andra. Var hans kritik en form av hat? Naturligtvis inte, nu får vi inte vara taskiga. Det var en helt annan sak ju, eftersom Palme var Sosse. Då kallas det för att säga Sanningen. Varenda barnunge begriper ju skillnaden, eller hur?

  25. #25 by bob at 06.12.2009

    21 Pappan.
    Du har rätt i att personangrepp inte borde förekomma i debatten men det är tyvärr omöjligt att utesluta i vissa fall.
    Jag har inget emot Socialdemokraterna annat än att de inkvoterat en total nolla som partiledare som inte håller måttet i något avseende som ar den politiker med i särklass mest oegentligheter i sin meritlista och som fortsätter i samma stil.
    Helt klar är att då att det är hon som skall kritiseras och inte partiets politik.
    Beträffande det senare är hon politikens Pastor Jansson och har inga åsikter om någonting utan försöker endast att skaffa sig sjalv en position av egoistiska skäl med hjälp av att svamla i politiska och ekonomiska frågor hon uppenbarligen inte begriper
    Hon har inget i någon förtroendepost att göra och skall behandlas därefeter.

  26. #26 by Henrik Vallgren at 06.12.2009

    Per Westberg :
    Hat är nog ordet. Det är otäckt.

    När MS försöker göra något sunt, som att försöka mota bort kommunister ur regeringsalternativet, kör partiet obekymrat över henne. Jag tror inte att någon tar henne på tillräckligt stort allvar för att hata henne.

    Samtidigt verkar inte Skytte direkt ha koll på vart industrin borde vara på väg. Högre bensinskatter skulle ge en mer framsynt industri. Tyvärr är nya 9-5 ett steg i fel riktning, inte minst genom att byta SAAB’s fantastiska 2,3 liters turbofyra mot en törstig V6:a med samma prestanda.

  27. #27 by bob at 06.12.2009

    Per Westberg
    Du har helt rätt ingen hatar henne ,dom som är emot henne ser henne närmast som en pajas.
    Att en okunnig manipulerande pratkvarn som hon med stöd från slentrianröstande i partiet som fortfarande tror att hon representerar något som under många år byggts upp av människor med helt andra kvaliteer än hennes och inte satt sig in i vad hon representerar är problemet. Dom som insett och genomskådat henne har redan lämnat partiet och kommer inte tillbaka så länge hon är ledare,
    Enfaldig hyllningskören som hurrar och ropar bravo varje gång hon nyser eller harklar sig
    kan inte gora något åt att hon redan halverat partiet.

  28. #28 by Tord Oscarsson at 06.12.2009

    Bob kallar sig en som kastar ur sig så många oförskämdheter att han inte vågar stå för inläggen med rätt för och efternamn.

    Visst sitter demokratin trångt i Sverige men desto större anledning för alla i oppositionen att vara runt i hela Sverige till alla orter och industrier för att värna om demokrati, solidaritet, lika människovärde

  29. #29 by August Palm at 07.12.2009

  30. #30 by Bengt Nilson at 07.12.2009

    Det är inte ”hat” att ställa berättigade frågor om kompetensen hos dem som vill styra över ett helt land, och dessutom lägga ytterligare makt i politikernas händer. Om Maud Olofsson inte pallar den typen av frågor har hon fel jobb.

  31. #31 by Bengt Nilson at 07.12.2009

    Mona ensam är inte hela socialdemokraterna. Även jag som gräsrots-sosse är en liten del i partiet och röstar på socialdemokraterna för min egen skull och för att andra skall få uppleva ett tryggare samhälle än det som nu under högern är på väg att kapsejsa!

(visas inte)
  1. Inga trackbacks än.